De mooiste templates voor nieuwsbrieven

Inhoud

Als je voor e-mail marketing nieuwsbrieven verstuurt via platforms als Mailchimp, is behalve waardevolle inhoud ook een aansprekend design van belang. Pas dan worden je Mailchimp nieuwsbrieven gelezen. Mooie templates kunnen voorzien in die behoefte. Waar moet je dan op letten?


Nieuwsbrieven in soorten en maten

Dat e-mail marketing design er toe doet, zal je niet verbazen. Veel nieuwsbrieven worden niet gelezen omdat er een eigen template is ‘ontwikkeld’ of omdat er een onaantrekkelijke standaard-template is gekozen.

Het gevaar van het (laten) ontwikkelen van een eigen template, schuilt in gebrekkige html-code, waardoor de nieuwsbrieven er in bepaalde mailprogramma’s slecht uitzien of niet zijn aangepast voor lezing op smartphones. Grotere organisaties kunnen voldoende middelen ophoesten om goede eigen templates te (laten) maken, maar kleinere organisaties en ZZP-ers raad ik aan om een bestaande template te kiezen. Genoeg om uit te kiezen, of je nou gebruik maakt van Mailchimp, Constant Contact of Campaign Monitor. Er zijn ook templates van derde partijen die je kunt uploaden naar deze diensten. Bijna altijd gratis templates. En bovendien kun je deze templates verder aanpassen aan je eigen wensen. Niet alleen qua huisstijl (kleuren, logo etc.) maar ook qua opbouw (bijvoorbeeld door toevoeging van een extra blok met video of iconen voor social media).

Templates in MailChimp: links met enkel layouts, rechts thema's
Templates in Mailchimp: links met enkel layouts, rechts thema’s.


In Mailchimp kun je voor een template kiezen als ‘layout’ of ‘thema’. In hogere zin is er geen verschil tussen beide. Je kunt een ‘layout’ beschouwen als een leeg stramien voor je nieuwsbrieven, terwijl een ‘thema’ hetzelfde stramien voorstelt, maar dan gevuld met stockfoto’s en lorem-ipsum-tekst. Een e-mail marketing tip: laat je niet te snel verleiden door de gebruikte stockfoto’s van een bepaald thema! Goede kans namelijk dat de aard van jouw foto’s en de beeld-tekst-verhouding in jouw nieuwsbrieven helemaal niet zo geschikt zijn voor dat geweldig uitziende thema! Dus in die zin geven de lege layouts een betere indicatie van de mogelijkheden.

Wat maakt een nieuwsbrief aantrekkelijk?

  1. Gebruik één boodschap. Heb je meer te vertellen, spreidt de boodschappen dan over meerdere nieuwsbrieven.
  2. Schrap tekst tot de kern en gebruik secties, tussenkoppen en opsommingen.
  3. Gebruik links naar je website en die van anderen.
  4. Plaats ‘Call to Actions’ knoppen: niet teveel, niet te weinig.
  5. Pas je huisstijl volledig toe op je nieuwsbrieven.
  6. Header en footer moeten duidelijk afgescheiden zijn van de rest.
  7. Zorg voor een fijne beeld-tekst-verhouding.
  8. Maak foto’s op maat en pas voldoende witruimte toe.


Wil je meer weten over wat een nieuwsbrief aantrekkelijk maakt, check dan wat de makers van Mailchimp er zelf over zeggen in hun ‘E-mail Design Guide’.

website voor templates

Bewezen mooie template voorbeelden

Op sites als ‘E-mail Gallery’ en ‘Creative Mornings’ kun je niet alleen templates zien die jij aantrekkelijk vindt, maar ook templates die door het publiek worden gewaardeerd. Ik zou het aantal ‘hartjes’ bij de templates wel met een korreltje zout nemen. ‘Really Good Emails’ gaat nog een stap verder: zij analyseren nieuwsbrieven niet alleen hoe deze eruit zien op diverse apparaten, maar ook op correctheid van de onderliggende code. Zij verwijzen voor deze check naar Litmus, het bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het testen van nieuwsbrieven op diverse apparaten en in diverse mailprogramma’s. Mailchimp heeft overigens ook een integratie met Litmus, zodat je vanuit Mailchimp zelf je nieuwsbrieven kunt testen.


Tot slot 3 nieuwsbrieven die mijzelf inspireren. Het ontwerp en de opmaak van digitale nieuwsbrieven hoort net zo goed bij grafische vormgeving als het ontwerp en de opmaak van gedrukte nieuwsbrieven, brochures, tijdschriften en advertenties. Jammer dat je vanuit InDesign geen bruikbare html-code kan genereren voor digitale nieuwsbrieven. Er blijft altijd wat te wensen over…

Mooie Template voorbeelden
Lees meer over de cursus 'Nieuwsbrieven met MailChimp'