De voordelen van Mailchimp

Inhoud

Wat zijn de factoren die bepalen welk platform je kiest voor email-marketing? En waarmee kun je het best een nieuwsbrief maken? Voor een gedegen antwoord op deze vragen in jouw specifieke situatie is (veel) onderzoek nodig. En hands-on ervaring met de diverse aanbieders! Daarom in dit artikel zeker geen loftuiting op Mailchimp, maar wel een analyse van waarom kennis van en werken met Mailchimp tot jouw voordeel kan strekken.

Marktaandeel platforms nieuwsbrieven
Marktaandeel platforms nieuwsbrieven

Marktaandeel

Bovenstaande grafiek is één van de belangrijkste redenen om kennis van Mailchimp te hebben en er mee te werken. Dit bedrijf bezit ruim 62% van de markt, (bron: Datanyze). met Constant Contact als ‘best of the rest’ met een bescheiden 8%. Dat betekent: de kans dat je als marketeer met Mailchimp moet werken, is groot, heel groot.

Betekent dit dat Mailchimp zonder meer het beste platform is om nieuwsbrieven te maken of te versturen? Zeker niet! Je kunt het vergelijken met de positie van Adobe met Photoshop: bijna de hele industrie werkt met Photoshop. En als je collega’s hiermee werken, dan is het natuurlijk handig als jij dit programma ook beheerst. Over de kwaliteit zelf zegt het in principe niet alles. Toch mag je er wel iets uit afleiden! Als zoveel zzp’ers, non-profit-organisaties en bedrijven Mailchimp gebruiken, dan is het waarschijnlijk geen bagger. Sterker nog: het zal waarschijnlijk wel zijn merites hebben! Verder valt een kolos als Mailchimp minder snel om: de kans dat MailChimp failliet gaat is verwaarloosbaar. Als je kiest voor een kleine partij, is die kans toch wat groter. Last but not least: tutorials zijn er voor Mailchimp in overvloed. En natuurlijk is er onze eigen dagcursus Nieuwsbrieven met Mailchimp ;-)

Gratis startabonnement

Een tweede, belangrijke reden om met Mailchimp in zee te gaan is hun gratis abonnement, dat heel veel biedt. In dit opzicht onderscheidt Mailchimp zich van veel (maar niet alle) concurrenten. Dus begin je als kleine zelfstandige net met nieuwsbrieven maken, dan is Mailchimp een aantrekkelijke partner. Ze lijken een zwak te hebben voor ‘starters’ ;-) Natuurlijk zijn er grenzen aan dit ‘gratis’ zoals maximaal 2000 abonnees en een zichtbaar Mailchimp logo in je nieuwsbrieven. Maar toch heel erg gul van Mailchimp. Naast reguliere zitten ook geautomatiseerde campagnes en integratie met andere platforms in het gratis startabonnement.

Nieuwsbrief voorbeelden

Mailchimp heeft ook anderszins veel gemakken. Denk aan A/B-tests en analyse van je nieuwsbrieven middels ‘open rates’ en ‘click rates’. Met andere woorden: welke nieuwsbrief versie werkt het best en wie heeft de nieuwsbrieven ontvangen, geopend en/of op een link geklikt? Ook zijn er veel bruikbare templates die je natuurlijk aanpast aan je eigen huisstijl. En een kleine tip: bekijk een voorbeeld van je nieuwsbrief op je desktop of laptop en op je smartphone (en het liefst op meerdere apparaten en in meerdere browsers) voordat je deze de wereld in stuurt. Niet voor niets geven de makers van Mailchimp blijk van humor op het moment dat de ‘zendknop’ in beeld verschijnt.


Wat is voor jou of jouw organisatie de beste aanbieder?

Er zijn aanbieders die excelleren in een heerlijk eenvoudige interface. Andere bieden extra functionaliteit of een meer geïntegreerde werkomgeving voor marketing en sales van grotere organisaties (zoals SalesForce). Daarom kan het geen kwaad een aantal aanbieders uit te proberen voordat je een definitieve keuze maakt. Hier een aantal aanbieders voor de zzp’er en kleinere organisaties: Mailchimp, Drip, Constant Contact, Mailerlite en OptinMonster. Heb je geen eigen bedrijf, maar wil je een functie als marketeer, zet dan in op Mailchimp om met name je kennis van email-marketing uit te breiden: want het is zeer goed mogelijk dat je Mailchimp beroepsmatig zult moeten toepassen.

Lees meer over de cursus 'Nieuwsbrieven met MailChimp'